1 Haziran 2012 Cuma




TURİZMDE ATLARIN EŞEKLERİN ROLÜ
Doğal mirasını koruduğumuzu sandığımız, tescilli tarihi eserleri barındıran çam ormanların yeşillendirdiği eşsiz güzellikteki İstanbul’un turistik incileri gözbebeği Adalar’ın bir kültürel ön bahçesine birde arka bahçesine bakalım. 

Denizin çam ormanların tabiat kokusuna, sokaklardaki atların-eşeklerin pislik ve idrarların kokusu karışan ve sebebiyet verdikleri karasineklerin en yoğun olduğu turistik adalarımız….
Şiirlere mısra, filmlere konu olan Büyükada fayton gezilerin nostaljik yaşayan kültürü, olmazsa olmazı, feryatlar koparılan faytonlara objektif gözle bakalım.
Dayanılmaz acımasız dik rampalarda dinlendirilmeden koşuşturulan yaşlı, zayıf su ve yiyecekten yoksun hastalıklı atların çektiği faytonlar nasıl olmalı? 

Turist çektiği söylenen nostaljik faytonlar yeniden tasarlanmalı mı? Atların sağlık bakımları yapılmalı mı? Ruam gibi bulaşıcı ölümcül at hastalığına yakalanma riski olan kaçak atların Ada’ya sokulmasına gözmü yummalı.?   İçimizi karartan gerçekler için hayvan severlere üye olmanız gerekmiyor. Her insanın acıma duyduğu acıma hissinin olduğu dinlendirilmeden fayton sahibinin para kazanma hırsına yenilen zavallı canlılar HAYTAP ve Belediye ilgililerine durumun şikayet edilerek bildirimlerin dışında bir şey yapılamadığı gibi birlikleri ve odaları tarafından da kontrol edilemiyor.

Atların hiçbir şekilde dışkı idrar bırakmıyacak şekilde tedbir alınmalı mı? Yoksa renkarenk çiçeklerin süslediği evlerin sokakların ortasına Fantoma’nın ihtarı gibi pisliklerini bırakmalı mı?
Fayton sürücüler tek tip kıyafetli turizm eğitimi almış, herhangi bir yanlışlıkla ruhsatı iptal edilme cezasının verilebileceği düzen içinde hareket ederek iyi bir izlenim bırakmalı.mı?

Ciddi makul kayıt içi fiyat tarifeleri uygulanmalı mı? Yoksa pazarlık yeteneklerin sergilendiği veya benzeri olmayan vicdana kalan rakamlar insafsız tabiri caizse kazık atan fiyatlar mı uygulanmalı?
Herkesin şikayetci olduğu şektörde çok basit halledilmesi kolay konularda bile sorunların yumak haline gelen Adalarımız turizm uygulamalarına imrendiğimiz Ülkelerde olsaydı. Adalar nasıl olurdu?
İstanbul arabacılar ve motorsuz kara nakil vasıtaları odası başkanı Hüseyin Çülban ve Adalar belediye başkanı Dr. Mustafa Farsakoğlu’nun da sorun olarak baktıkları sektörün işletme hizmetlerini yakından görmek ve incelemek amacıyla İBB ilgilieri tarafından Basınıda  davet ederek Büyükada’ya gezi düzenlendi.
İSPARK Genel Müdür Mehmet Çevik, İBB Sağlık ve Hıfzıssıhha Müdürü Ömer Akçagil,  İBB Sağlık A.Ş, Genel Müdürü Dinçer Çetintaş, İBB Veteriner Hizmetleri Müdürü Mustafa Ün ve İBB üst düzey yöneticiler katıldılar.
Ada İlçe Başkanlıklarına, Kaymakama ve Belediye Başkanı Dr. Mustafa Farsakoğlu’na nezaket ziyaretleri yapıldı.

Belediye Başkanı Dr. Mustafa Farsakoğlu Adalar hakkında brifing verdikten sonra herkesin bu sorundan bunaldığı  Ada fayton  ulaşımını bir kez daha vurguladı. Kural tanımayan kendi usulleri ile yönetmek istediklerini Fayton işletmeciliği mutlaka Adalar belediyesince veya İBB bünyesindeki  (UKOME) tarafından olmasını vurguladı.
Dr. Mustafa Farsakoğlu “Şu anda 277 fayton faaliyet gösteriyor. Atlar yazın 1100 civarında kışın 600 çivarında 140 adet at Adada olursa sorun olmayacak.” Dedi.  Aya Yorgi ye yaşlı ve özürlü olanların çıkamadığını belediye  ve polis arabaları ile   çıkarıldığını bazı motorlu araçların olması gerektiğinin altını çizdi.

Bizde kendisine Aya Yorgi için teleferik ve Ada turları için Dünyanın pek çok Turistik beldelerinde veya adalarında örnekleri olan özel açık vagon araçların ihtiyaca cevap verebileceğini sorduk?
Belediye ziyareti sonrası İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin İSPARK ile birlikte yaptırmış olduğu 14 bloktan oluşan 140 atlık ahır bölgesini gezdik.
İstanbul Arabacılar ve Motorsuz Kara Nakil Vasıtaları Odasınca kullanılan ve bakımını yapmakla mükellef oldukları halde içerdeki pisliği foto görüntüsünü almak için bir dakika kadar bile duramıyacağınız pis kokulu, bakımsız ve sağlıksız bir durumunu üzülerek gördük. 
İstanbul Arabacılar ve Motorsuz Kara Nakil Vasıtaları Odası Başkanı Hüseyin Çülban’a personel sayısını kaynaklarını ve fahiş fiyat tarifelerinden dolayı gelen tepkiler ile ilgili sorumuzun cevabını alamadık,

Artan şikayetlerin gereğince  belediyelerin gözetimi altına alınan faytonların, İyileştirilmesi gereken faytonlar atlar eşekler bisikletler nasıl olmalı gezimizin içini açan kısmına geldik.
Atların İBB ekiplerince önce Ruam hastalık kontrolu yapıldıktan sonra çip takılma kodlama sağlık bakımlarını dakika dakika takip eden sistemi görünce rahat nefes aldık. Büyük kısmı tamamlanan Atların eşeklerin çiplenmesi ve Adaya yapılacak iskeleden tek girişle kaçak atların önlenebileceğini öğrendik.

Daha sonra G-çiplerin atların boyuna takılarak ne kadar süre dinlendiğini ne kadar süre fayton çektiği –idrar veya pislikleri torba haricinde yola bırakmaların dahi kontrola alınacağı bilgilerini aldık.
Seyisin eşliğide ruam ölümcül hastalığa yakalanan atın karantinya alındığını, böylece iyileştirmenin ancak resmi kurumlarca olabileceğini görmüş olduk. 

Bir dönem İstanbul sokaklarını paylaşan sokak mafiyası haline gelen değnekci tabir edilen kayıt dışı otoparkcılar metezori hiçte resmi olmayan hiçbir tutar tarafı olmadan otopark parasını kendi tarifesi üzerinden zorla sizden kopartması gibi Ada fayton tarifenin şikayet konusu olan tepkilere yol açan uçuk fiyatlarını yabancı turistleri adeta soyarcasına almaları büyük sorun haline gelen sektörden herkes şikayetci.

Kanımızca nostaljik yaşayan kültürü terkmeden fayton eşek bisiklet taşımacılığını İBB tarafından iyileştirelerek yine resmi bir kimlik kazandırarak ciddi işletmelerin yapmasını turistik yeni imaj gezi özel vagon mini akülü çok az dolmuş araçların trafiğe girmesini uygun doğru olabileceği inancındayız.
yilmazparlar@yahoo.com
    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder